CRM چیست؟ [راهنمای نهایی برای مشاغل]

تقویت روابط با مشتری برای موفقیت کسب و کار بسیار مهم است. اما، حفظ این روابط می تواند دشوار و سخت باشد. از ت

توسط مدیر سایت در 10 تیر 1402


تقویت روابط با مشتری برای موفقیت کسب و کار بسیار مهم است. اما، حفظ این روابط می تواند دشوار و سخت باشد.

از ترجیحات مشتری گرفته تا تعاملات قبلی، موارد زیادی را باید در هنگام تعامل با مشتریان در نظر گرفت. اینجاست که CRM وارد می شود.

اما CRM دقیقا چیست ؟ و چگونه نرم افزار در تصویر بزرگتر برای کسب و کار شما قرار می گیرد؟

CRM سیستمی است که دسترسی متمرکز به داده های مشتری را فراهم می کند و به افزایش فروش و تقویت روابط کمک می کند. با ردیابی و ذخیره تمام اطلاعات مشتری در یک مکان، می توانید تجربیات لذت بخشی برای مشتری ایجاد کنید که منجر به افزایش وفاداری می شود.

ابزارهای CRM که برای بهبود روابط با مشتری طراحی شده اند، اکنون بسیار فراتر از نقش سنتی خود گسترش یافته اند. آنها اکنون می توانند همکاری بین اعضای تیم را فعال کنند، داده های عملکرد را تجزیه و تحلیل کنند و تلاش های فروش و بازاریابی را خودکار کنند. درباره CRM و اینکه چگونه مشاغل مختلف می توانند برند خود را ایجاد کنند و با استفاده از نرم افزار مناسب فروش را افزایش دهند، بیشتر بیاموزید.

به طور خلاصه

  • در مراحل اولیه، هر کسب و کاری از نوعی مدیریت داده برای ذخیره و مدیریت داده های مشتری خود استفاده می کند. در حالی که روش‌های مرسوم مانند صفحات گسترده ممکن است برای مدتی کارساز باشند، با رشد پایگاه مشتری، همه چیز به زودی چالش برانگیز می‌شود. اینجاست که CRM وارد می شود.
  • نرم افزار CRM می تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود. این موارد از پیگیری خودکار ایمیل با مشتریان برای ردیابی موقعیت آنها در قیف فروش متفاوت است. این ابزار همچنین تمام داده های مشتری مرتبط را متمرکز می کند و امکان شخصی سازی تعاملات را فراهم می کند.
  • در این وبلاگ به تمام جنبه های CRM و نکاتی برای اجرای موفقیت آمیز آن می پردازیم.

نرم افزار CRM چیست؟

مدیریت ارتباط با مشتری یا نرم افزار CRM کسب و کارها را قادر می سازد تا تعاملات و فرآیندهای مرتبط با مشتریان را مدیریت کنند و به ایجاد روابط طولانی مدت کمک کنند. اساساً CRM به عنوان یک مخزن داده کار می کند که در آن تمام اطلاعات تماس، ارتباطات و اولویت ها ذخیره می شود.

تمام تعاملات مشتری در چندین پلتفرم در برابر سوابق تماس در CRM ثبت می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ جزئیات مهمی از دست نمی رود. تمامی سرنخ های تولید شده از طریق منابع مختلف نیز در سیستم ذخیره می شوند.

سپس این نرم افزار اطلاعات مربوط به این سرنخ ها را از رسانه های اجتماعی، کانال های وب سایت، ایمیل و موتورهای جستجو جمع آوری می کند. چندین بخش از اطلاعات را جذب می کند و آنها را به بخش های مختلف دسته بندی می کند تا قابلیت استفاده بیشتر را افزایش دهد.

برای درک بهتر نحوه عملکرد یک سیستم CRM، اجازه دهید به سناریوی زیر نگاه کنیم:

فرض کنید مشتری از وب سایت شما بازدید می کند و فرم تماس برای توسعه وب سایت را پر می کند. اطلاعات تماس مشتری از وب سایت شما به CRM منتقل می شود. اگر مشتری بالقوه زمان یا رسانه خاصی را برای تماس نشان دهد، مجموعه ای از رویدادها را آغاز می کند. یک ایمیل خودکار برای تایید تماس با اطلاعات شرکت و اطلاع رسانی به کارکنان پشتیبانی/تیم فروش شما ارسال خواهد شد. نتیجه جلسه برنامه ریزی شده را می توان به عنوان یادداشت در CRM ذخیره کرد. اقدامات انجام شده توسط مشتری به روز می شود و تیم فروش می تواند از آن اطلاعات برای تماس با مشتری بالقوه استفاده کند.

در مجموع، هدف یک سیستم CRM صرفه جویی در زمان و منابع یک شرکت به کارآمدترین روش با تسهیل مشاهده و مدیریت داده های مشتریان است.

چه کسی می تواند از CRM بهره مند شود؟

مدیریت ارتباط با مشتری به افراد و سازمان ها کمک می کند تا تعاملات خود را با مشتریان بالقوه و مشتریان به نحو احسن مدیریت کنند.

با این حال، CRM بسیار بیشتر از یک مخاطب یا دفترچه آدرس است.

این یک فناوری با عملکردهای متعدد است که تیم شما را برای ایجاد روابط عالی با مشتریان توانمند می کند. این نرم افزار اطلاعات کاملی را از بخش های مختلف جمع آوری می کند و این اطلاعات را متمرکز می کند تا دید 360 درجه ای از هر مشتری در زمان واقعی ارائه دهد.

درست از نقطه اجرا، یک ابزار CRM به همراه عالی برای رشد تجارت با هر مشتری تبدیل می شود. از آنجایی که سوابق مشتریان به طور منظم در نرم افزار به روز می شوند، تیم ها برای کمک به مشتریان در هر نقطه، از پیش فروش گرفته تا پشتیبانی پس از فروش، آسان تر هستند.

صرف نظر از مقیاس یا اندازه، هر شرکتی باید روابط خود را با مشتری مدیریت کند. علاوه بر این، سازمان بهبود یافته ای که CRM ارائه می دهد می تواند رشد کسب و کار را به پیش ببرد.

محبوبیت گسترده CRM را می توان از رشد تصاعدی صنعت مشاهده کرد، به طوری که درآمد کلی آن تا سال 2025 به 97.90 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

سیستم‌های CRM توسط کسب‌وکارهای سراسری برای به حداکثر رساندن سودآوری، چه استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های با سابقه، اتخاذ شده‌اند.

کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها

سیستم‌های CRM می‌توانند به‌ویژه برای کسب‌وکارهای کوچکی که تعداد محدودی از افراد را مدیریت می‌کنند، کارآمد باشند.

برای کسب و کارهای کوچک، مهم است که از هر دلار و دقیقه صرف شده بیشترین بهره را ببرند. نرم افزار CRM با عمل به عنوان مخزن اطلاعات مشتری و بستری برای مدیریت تمام فرآیندهای تجاری، می تواند به صاحبان مشاغل کوچک کمک کند تا در زمان و منابعی که برای استفاده از ابزارهای متعدد استفاده می کنند، صرفه جویی کنند.

با استفاده از ماژول گزارش و تجزیه و تحلیل نرم افزار CRM، کسب و کارهای کوچک می توانند پیشرفت خود را نظارت کرده و اصلاحات لازم را در استراتژی کسب و کار خود انجام دهند. دسترسی بهبودیافته به داده ها، شخصی سازی تجربیات مشتری و تطبیق آنها با نیازهای خاص مخاطبان را آسان می کند.

شرکت های بزرگ

از سوی دیگر، شرکت های بزرگ می توانند با تقویت همکاری در سراسر سازمان، حداکثر سود را از سیستم CRM به دست آورند. با ردیابی و مدیریت تمام فعالیت ها، به روز نگه داشتن داده ها، و اجازه دادن به تیم برای همکاری، یک سیستم CRM می تواند راه حل همه جانبه برای افزایش رشد باشد.

هنگام کار با یک تیم بزرگ و حجم داده، یکنواخت و به روز نگه داشتن چیزها می تواند چالش برانگیز باشد. اینجاست که یک سیستم CRM می تواند ارزش زیادی برای کسب و کارهای بزرگ داشته باشد. هر بخش از سازمان، از جمله تیم‌های فروش، بازاریابی و خدمات مشتری، می‌توانند روی یک پلتفرم با هم کار کنند.

غلبه بر چالش های تجاری با CRM

نظرسنجی گارتنر نشان داد که 80 درصد از رهبران صنعت از CRM استفاده می کنند.

این نتیجه طیف گسترده ای از اهداف تجاری است که یک سیستم CRM می تواند به انجام آنها کمک کند.

بدون ابزار CRM، ممکن است برای شما چالش برانگیز باشد:

  • داده ها و تعاملات مشتری را از یک پلت فرم واحد مدیریت کنید
  • برای ارائه راه حل های شخصی، نیازها و ترجیحات مشتری را پیگیری کنید
  • ارتباط و همکاری داخلی بین بخش های مختلف تجاری را فعال کنید
  • به‌روزرسانی‌ها و اعلان‌ها را به‌موقع به اعضای تیم ارائه دهید
  • فرصت های فروش را دنبال کنید و آنها را در قیف فروش به جلو ببرید

یک ابزار CRM کارآمد می‌تواند بر همه این چالش‌ها غلبه کند و به شما امکان می‌دهد سود خود را افزایش دهید.

یک سیستم CRM می تواند تمام تماس ها، جلسات و رویدادها را برنامه ریزی، پیگیری و مدیریت کند. این تضمین می کند که هیچ رویداد مهمی از دست نمی رود. به‌علاوه، داده‌های تقویم تیم را به‌روزرسانی می‌کند تا همه ایده روشنی از رویدادها و جلسات آینده داشته باشند.

از آنجایی که همه ارتباطات در یک مکان ثبت می شوند، پیگیری انتظارات، ترجیحات و موقعیت های فعلی مشتری آسان می شود. این به شخصی سازی تجربیات کمک می کند و منجر به کاهش نرخ ریزش و روابط طولانی مدت با مشتری می شود.

در کنار مدیریت وظایف و فعالیت‌ها، CRM همچنین به خودکارسازی وظایف تکراری مانند ورود دستی داده‌ها و اعلان‌ها، بهبود کارایی سازمانی و آزاد کردن زمان بیشتری برای جذب مشتریان جدید کمک می‌کند.

CRM در عمل: بهترین نمونه ها

در اینجا چند نمونه از استراتژی‌های CRM عالی در بازی آورده شده است که می‌توانید از آنها یاد بگیرید تا پول بیشتری به دست آورید.

1. آمازون

آمازون، غول تجارت الکترونیک، به طور موثر نشان می دهد که چگونه یک استراتژی قدرتمند CRM می تواند منجر به ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار شود که مدام برمی گردد.

نکات کلیدی:

  • آمازون داده‌های شخصی مشتریان خود را جمع‌آوری می‌کند و از آن برای شخصی‌سازی خدمات و تجربیات در محل استفاده می‌کند. این همچنین امکان ارائه پیشنهادات و تبلیغات مربوطه را فراهم می کند.
  • این شرکت نیاز به پشتیبانی مشتری را کاهش می‌دهد و مشتریان خود را قادر می‌سازد تا به راحتی به تمام اطلاعات مربوط به خریدهای قبلی خود دسترسی داشته باشند و سوالات را در یک لحظه حل کنند.
  • موتور توصیه از داده های ذخیره شده در سیستم CRM و ردیابی رفتار برای نشان دادن محصولات مرتبط به کاربر استفاده می کند.

2. CoachDeck

CoachDeck، ارائه‌دهنده پیشرو کارت‌های تمرینی برای مربیان ورزش جوانان، از یک سیستم قدرتمند CRM - BIGContacts استفاده می‌کند تا کاربران خود را خوشحال کند.

نکات کلیدی:

  • سیستم CRM به شرکت کمک می کند تا به جدول زمانی فعالیت های تماس دقیق برای ردیابی تعاملات قبلی دسترسی پیدا کند.
  • این شرکت از الگوهای ایمیل برای صرفه جویی در زمان استفاده می کند و کمپین های اطلاع رسانی خود را برای پیگیری در زمان مناسب با مشتریان به صورت خودکار انجام می دهد.
  • دسترسی آسان به تاریخچه ارتباطات و تنظیمات ترجیحی به CoachDeck اجازه می دهد تا راه حل های خود را تا حد زیادی شخصی سازی کند.

مزایای CRM: چگونه فروش، بازاریابی و پشتیبانی را ساده می کند

پشتیبانی مشتری، بازاریابی و پشتیبانی فروش با وجود یک سیستم CRM بهتر عمل می کنند. کشف کنید که چگونه این تیم‌ها می‌توانند از نرم‌افزار CRM برای ایجاد تجربیات یکپارچه‌تر و رضایت‌بخش‌تر مشتری استفاده کنند.

حراجی

CRM به عنوان یک پایگاه داده متمرکز برای سرنخ ها و اطلاعات مرتبط با آنها کار می کند. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد، حفظ و غنی‌سازی پروفایل‌های مخاطب استفاده کرد که به ارتباطات شخصی‌شده کمک می‌کند. تیم فروش می تواند از این سیستم برای امتیازدهی و اولویت بندی سرنخ ها بر اساس قصد و تعامل قبلی استفاده کند.

CRM تمام تعاملات مرتبط با سابقه تماس را در یک مکان ثبت می کند و به هر عضو تیم امکان دسترسی به آنها را می دهد. این امر هرگونه شکاف ارتباطی را از بین می برد حتی اگر مدیر فروش مسئول در دسترس نباشد.

همچنین می‌توانید عملکردهای مختلف فروش را ساده و خودکار کنید، مانند گرفتن اطلاعات سرنخ یا ارسال ایمیل‌های پیگیری بر اساس قوانین مشخص شده. علاوه بر این، قابلیت‌های مدیریت خط لوله فروش یک ابزار CRM می‌تواند به شما کمک کند حرکت سرنخ‌ها را در چرخه فروش خود تجسم کنید. گزارش های دقیق فروش می تواند برای شناسایی زمینه های بهبود در فرآیند فروش تولید شود.

بازار یابی

یک سیستم CRM می تواند با کمک به خودکارسازی انواع وظایف، از تلاش های بازاریابی شما پشتیبانی کند. با اتوماسیون بازاریابی CRM، می‌توانید ایمیل‌ها یا به‌روزرسانی‌ها را بر اساس اقدامات برنامه‌ریزی کنید. مشتریان فعلی را از طریق کانال‌های مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و غیره درگیر نگه دارید. CRM همچنین به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید کدام کانال‌ها بهترین سرنخ‌ها را به ارمغان می‌آورند تا بتوانید از بودجه بازاریابی خود عاقلانه‌تر استفاده کنید.

استراتژی های بازاریابی در CRM همه در مورد شناسایی و هدف قرار دادن مشتریان سودآور است تا تیم شما بتواند آنها را با امتیازات و پیشنهادات خوشحال کند. کمپین های بازاریابی خود را با استفاده از تقسیم بندی مشتریان فعال شده از طریق CRM اصلاح کنید و به آنها اجازه دهید اطلاعاتی را که بیشتر به آن علاقه دارند دریافت کنند.

کمپین های بازاریابی ایمیلی شما، زمانی که با CRM ادغام شوند، به راحتی می توانند کسب و کار شما را به سطح بالاتری ببرند. ویژگی‌های اتوماسیون به شما این امکان را می‌دهد که با مشتریان خود در مورد موارد مختلف، مانند فاکتورهای پرداخت نشده یا خریدهای معلق تعامل داشته باشید. بنابراین تیم شما نیازی به طراحی و ارسال این ایمیل ها به صورت دستی نخواهد داشت. برای بهینه سازی روابط با مشتری می توانید به اتوماسیون قوی که بخش جدایی ناپذیر بازاریابی CRM است، تکیه کنید.

حمایت کردن

خدمات مشتری کارآمد می تواند وفاداری مشتری را بهبود بخشد و به شما کمک کند مشتریان بیشتری را حفظ کنید.

تیم های پشتیبانی مشتری می توانند از CRM با قابلیت میز راهنمایی برای مدیریت و حل و فصل بلیط ها استفاده کنند. نرم افزار CRM خدمات مشتری می تواند تمام تعاملات قبلی و رفتار خرید را ردیابی کند تا به تیم های پشتیبانی مشتری در اولویت بندی بلیط های با اولویت بالا کمک کند. همچنین مشتریان را از ناامیدی ناشی از تکرار خواسته ها یا مسائل خود برای مدیران مختلف به طور مکرر نجات می دهد.

علاوه بر این، با دسترسی به جزئیات اطلاعات مشتری موجود، می‌توانید ایمیل‌های مربوطه را به اشتراک بگذارید تا خریدهای مجدد را تشویق کنید. زمانی که داده‌های مربوط به عادات خرید مشتری به راحتی قابل دسترسی باشد، برای تیم‌های فروش آسان‌تر است که مشتری را به فروش برسانند یا متقاطع کنند.

قابلیت های کلیدی CRM

ماه ها طول می کشد تا مشتری پیدا شود و چند ثانیه طول می کشد تا یک مشتری را از دست بدهید.

درک اینکه CRM چیست و چگونه می توان از آن به طور موثر استفاده کرد، می تواند به شما کمک کند تا مشتریان را درگیر و وفادار نگه دارید.

امروزه ابزارهای CRM به چیزی فراتر از مخازن داده های ساده تبدیل شده اند. این ابزارها اکنون تجزیه و تحلیل داده ها و احساسات را تسهیل می کنند، ارائه تجربیات بیش از حد شخصی سازی شده را ممکن می سازند و عملکردهای تجاری تکراری را خودکار می کنند.

برخی از قابلیت های کلیدی یک ابزار CRM در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

1. تماس با مدیریت

CRM می‌تواند به‌عنوان یک برگه تقلب برای بهبود تلاش‌های ارتباطی شما، ارائه بینش و جزئیات در مورد مشتریان فعلی و بالقوه شما کار کند. از نام، آدرس ایمیل، شماره موبایل، تاریخ تولد و نام‌گذاری گرفته تا حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، سابقه تماس قبلی و سایر فعالیت‌ها، تیم شما می‌تواند مشخصات کامل مشتری را از یک مکان مشاهده کند.

2. مدیریت وظایف

CRM به مدیریت تمام وظایف و فعالیت ها برای بهبود کارایی سازمان کمک می کند. وظایف را می توان بر اساس وضعیت اولویت آنها و منابع موجود تعیین کرد. نماهای تقویم فردی و تیمی به پیگیری جلسات یا فعالیت های آتی کمک می کند و مشخص می کند که کدام اعضای تیم با چه وظایفی مرتبط هستند.

3. اتوماسیون گردش کار

CRM به ساده سازی گردش کار و خودکارسازی کارهای خسته کننده کمک می کند. این می تواند یک فرآیند استاندارد ایجاد کند و توزیع عادلانه وظایف را تضمین کند. علاوه بر این، اتوماسیون خطاها یا تاخیرهای انسانی را حذف می کند و زمان را برای کارهای مهم تر آزاد می کند. همچنین با کمک به اشتراک گذاری اطلاعات و رساندن هر بخش به یک پلت فرم، همکاری در سازمان را تقویت می کند.

4. بازاریابی ایمیلی

از یک ابزار CRM برای ایجاد کمپین های ایمیل قطره ای خودکار استفاده کنید. این ایمیل‌ها را می‌توان متناسب با نیازهای خاص گروه مخاطبی که هدف آن قرار می‌دهید تنظیم کرد. CRM با قابلیت های بازاریابی ایمیلی یکپارچه، پرورش سرنخ و حفظ مشتری را به میزان قابل توجهی آسان می کند. شما می‌توانید محرک‌های سفارشی را برای این کمپین‌های خودکار تنظیم کنید و از ایمیل‌های مناسب در زمان مناسب اطمینان حاصل کنید.

5. ردیابی خط لوله

CRM مدیریت خط لوله را امکان پذیر می کند و به شما کمک می کند دید بهتری نسبت به فرصت های فروش موجود داشته باشید. از یک برنامه CRM برای ایجاد خط لوله فروش سفارشی استفاده کنید که تجسم و ردیابی حرکت سرنخ ها را آسان می کند. این همچنین اثربخشی کلی تیم فروش را افزایش می دهد زیرا تمام اطلاعات مورد نیاز فوراً از یک مکان قابل دسترسی است.

6. هشدارهای فوری

CRM همه را با هشدارها و اعلان ها به روز نگه می دارد تا اطمینان حاصل شود که فرصت های مهم هرگز از دست نمی روند. به روز رسانی ها را می توان با همه اعضای تیم به اشتراک گذاشت و پیشرفت فعالیت ها را می توان با یک سیستم CRM در محل ردیابی کرد. این به بهبود ارتباطات داخلی کمک می کند و به کسب و کار شما اجازه می دهد تا تجربیات استثنایی مشتری را ارائه دهد.

7. گزارش و تجزیه و تحلیل

با تجزیه و تحلیل قدرتمند و گزارش های سفارشی، می توانید هر معیار مربوطه را ردیابی کنید. CRM به شما امکان می دهد گزارش هایی تولید کنید که عملکرد کمپین ها، عملیات تجاری و اعضای تیم را تجزیه و تحلیل می کند. این گزارش های روشنگر می تواند نمای کلی از فعالیت های تجاری را ارائه دهد و به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

8. ادغام

CRM را می توان با ابزارهای تجاری دیگر مانند نرم افزار پشتیبانی چت/تماس، کتاب های تماس، ابزارهای تجزیه و تحلیل و غیره متصل کرد. این می تواند داده ها را در چندین پلتفرم به روز نگه دارد و به شما امکان می دهد از هرگونه اختلاف و ناامیدی مشتری جلوگیری کنید.

9. دسترسی به موبایل

دسترسی به تلفن همراه یکی از ویژگی‌های ضروری سیستم‌های CRM است که به شما کمک می‌کند تا با اطلاعات مرتبط در حال حرکت به‌روز باشید. این به شما امکان می دهد تغییرات را فوراً ثبت کنید و وظایف آینده را از هر کجا مدیریت کنید. CRM موبایل همچنین اشتراک داده و همکاری تیمی را بهبود می بخشد.

انتخاب نرم افزار CRM مناسب

طبق گفته گارتنر ، سهولت استفاده (55%)، قیمت گذاری (54%) و عملکرد (51%) سه معیار اصلی تاثیرگذار بر تصمیم خرید CRM برای خریداران نرم افزار هستند.

وقتی صحبت از CRM به میان می آید، هیچ کمبودی در گزینه ها وجود ندارد. این امر انتخاب راه حل مناسب را دشوارتر می کند. ساده ترین راه برای انجام این کار، تمرکز بر نیازهای منحصر به فرد کسب و کارتان است.

آیا به ابزاری نیاز دارید که راه حل های بازاریابی ایمیلی داخلی را ارائه دهد؟ یا اینکه اولویت اصلی شما یافتن ابزاری است که ارتباطات مشتری را خودکار کند؟ چگونه این ابزار در استراتژی گسترش کسب و کار شما قرار می گیرد؟

قبل از تصمیم گیری نهایی برای خرید، به دنبال پاسخ چنین سوالاتی باشید. برای تجزیه و تحلیل نیازهای کسب و کار خود وقت بگذارید و سپس گزینه های موجود CRM را مقایسه کنید.

در زیر چند مرحله وجود دارد که به شما کمک می کند راه حل مناسب CRM را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

1. بدانید چه چیزی نیاز دارید

هر کسب و کاری اهداف متفاوتی دارد و در نتیجه انتظارات متفاوتی از CRM دارد. برای یافتن بهترین ابزار، با تجزیه و تحلیل نقاط درد خود و تعریف اهداف تجاری شروع کنید.

مهمترین هدف پیاده سازی CRM شما چیست؟ آیا به دنبال بهبود بهره وری، بهبود تجربیات، ردیابی سرنخ ها یا خودکارسازی فرآیندها هستید؟

نیازهای خود را در نظر بگیرید و سپس ابزارهای مختلف را بر اساس این الزامات ارزیابی کنید تا مؤثرترین نرم افزار را پیدا کنید.

2. تیم خود را وارد کنید

پذیرش CRM یک تغییر عمده است که ممکن است برای برخی از اعضای تیم ناراحت کننده باشد. برای انتقال آرام از روش های مرسوم خود، باید همه را درگیر کنید.

داشتن یک استراتژی پیاده سازی موثر ضروری است، زیرا ممکن است تیم فنی برای اجرای نرم افزار نداشته باشید. منحنی یادگیری باید آسان باشد زیرا اکثر اعضای تیم شما که قصد استفاده از نرم افزار را دارند از پس زمینه پشتیبانی/فروش هستند. همیشه بهتر است یک ابزار CRM انتخاب کنید که شامل نصب آسان باشد و به راحتی با فرآیندهای موجود شما سازگار شود.

3. یک CRM با دسترسی از راه دور دریافت کنید

دسترسی به موبایل یکی از حیاتی ترین ویژگی هایی است که باید در ابزار CRM در نظر بگیرید. در دنیای پرشتاب و رقابتی امروزی، باید داده هایی را در اختیار داشته باشید تا در زمان مناسب با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. یک CRM با دسترسی از راه دور می‌تواند داده‌های تماس را همگام‌سازی کند و به تیم شما کمک کند تا فوراً از هر دستگاه تلفن همراه به آن دسترسی داشته باشند.

4. سازگاری با سیستم فعلی خود را بررسی کنید

ابزاری که انتخاب می کنید باید انتقال آسان را ارائه دهد تا به شما کمک کند داده های موجود خود را به راحتی جابجا کنید. علاوه بر این، باید نوع ادغام هایی را که نرم افزار CRM ارائه می دهد، بررسی کنید. این می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که این ابزار با ابزارهای دیگری مانند اتوماسیون بازاریابی، میز پشتیبانی، سیستم های مدیریت حساب و غیره که در حال حاضر استفاده می کنید، سازگار است.

5. قابلیت های گزارش دهی را در نظر بگیرید

سیستم CRM باید شما را قادر سازد تا گزارش های روشنگری برای تصمیم گیری بهتر تولید کنید. گزارش‌های سفارشی که معیارهای مختلف را ردیابی می‌کنند می‌توانند به شما در پیگیری عملکرد فروش و تلاش‌های بازاریابی و شناسایی زمینه‌های کلیدی برای بهبود کمک کنند. گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل کارآمد به شما دید بهتری نسبت به فرآیندهایتان می‌دهد و به شما کمک می‌کند پیش‌بینی دقیق‌تری از فروش و درآمد داشته باشید.

6. به دنبال یکپارچگی بازاریابی باشید

یک سیستم CRM با قابلیت یکپارچه‌سازی ایمیل و قابلیت‌های اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند به طور مؤثرتری با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کنید. می‌توانید کمپین‌های ایمیل قطره‌ای ایجاد و مدیریت کنید تا هدفمندتر شدن و مرتبط‌تر کردن ارتباط با مشتریانتان باشد. به سراغ ابزاری بروید که قالب های سفارشی، ایمیل های انبوه و قابلیت های ردیابی ایمیل را ارائه می دهد.

7. ابزاری را در بودجه خود پیدا کنید

یک CRM پیدا کنید که با بودجه شما مطابقت داشته باشد و در عین حال بازدهی خوبی از سرمایه گذاری داشته باشد. شما به راحتی می توانید چندین ابزار مقرون به صرفه را پیدا کنید که نیازهای بودجه شما را برآورده می کند.

برنامه های قیمت گذاری ارائه شده توسط چندین فروشنده CRM را در نظر بگیرید تا برنامه ای را پیدا کنید که برای کسب و کار شما ایده آل است. همچنین، کل هزینه مالکیت، از جمله هزینه‌های پنهان، مانند هزینه‌های اضافی برای افزونه‌ها، ارتقاء یا پشتیبانی فنی را در نظر داشته باشید.

8. به دنبال یک ابزار سازگار با امنیت بروید

مقررات حفاظت از داده های عمومی اتحادیه اروپا (GDPR) داشتن یک ابزار CRM با انطباق داخلی با GDPR را مهم می کند. بنابراین، تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط نرم‌افزار CRM نقض هیچ قانون حفظ حریم خصوصی نخواهد بود. می توانید رضایت مشتریان را برای ذخیره اطلاعات شخصی آنها در سیستم خود بخواهید.

انجام این کار به صورت دستی زمان زیادی را صرف می کند و ممکن است شلخته باشد. اما با کمک نرم افزار CRM می توانید با رعایت دستورالعمل های GDPR به سرعت راه اندازی کرده و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این به ایجاد اعتماد کمک می کند زیرا با احترام به داده های مشتری رسیدگی می کنید.

شروع کار با CRM

CRM می تواند رشد کسب و کار را تسهیل کند و سود بهتری را برای کسب و کار شما ایجاد کند. با این حال، برای دسترسی به چنین مزایایی، باید یک ابزار مناسب با ویژگی های پیشرفته پیدا کنید. شما همچنین به یک برنامه پیاده سازی دقیق نیاز دارید که همه را با سیستم همراه کند.

بهینه ترین ابزار را بر اساس نیازهای خود پیدا کنید، داده ها را وارد کنید و کارکنان خود را به طور موثر آموزش دهید. همچنین مهم است که به طور معمول پیشرفت پیاده سازی را زیر نظر داشته باشید، از تیم خود بازخورد بجویید و به سرعت به چالش ها رسیدگی کنید.

فروشندگان پیشرو نرم افزار مانند BIGContacts با یک آزمایش رایگان ارائه می شوند. بهترین راه برای شروع CRM این است که از این آزمایش رایگان استفاده کنید تا بفهمید آیا این ابزار با نیازهای خاص شما مطابقت دارد یا خیر. تمام ویژگی ها و قابلیت ها را آزمایش کنید تا روی بهینه ترین راه حل سرمایه گذاری کنید.

علاوه بر این، پشتیبانی قابل اعتماد مشتری و اسناد قدرتمند می تواند فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری را ساده تر کند. سرمایه‌گذاری روی یک CRM قدرتمند که چنین قابلیت‌هایی را ارائه می‌کند، با حفظ امنیت و در دسترس نگه داشتن داده‌های شما، ارزش زیادی به کسب‌وکار شما می‌افزاید.

سوالات متداول

1. آیا نرم افزار CRM می تواند برای نیازهای تجاری من سفارشی شود؟

آره! اکثر گزینه های CRM به طور گسترده قابل تنظیم هستند و به شما امکان می دهند ماژول های مختلفی مانند نقش ها و مجوزهای کاربر، فیلدهای داده، قالب های ایمیل و گردش کار را تغییر دهید. این می تواند به شما کمک کند تا سیستم CRM را متناسب با نیازهای تجاری خاص خود تنظیم کنید.

2. چگونه نرم افزار CRM مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کنم؟

به منظور انتخاب موثرترین CRM برای کسب و کار خود، نیازها و اهداف خاص خود را در نظر بگیرید، مانند مدیریت فروش، اتوماسیون بازاریابی یا خدمات مشتری. ویژگی‌ها، قیمت‌گذاری و سهولت استفاده از گزینه‌های مختلف CRM را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که بررسی‌های آنلاین را بخوانید و توصیه‌هایی از سایر مشاغل در صنعت خود دریافت کنید.

3. هزینه پیاده سازی نرم افزار CRM چقدر است؟

قیمت گذاری CRM بسیار متغیر است و به عوامل متعددی مانند اندازه کسب و کار شما، ویژگی ها و سطح سفارشی سازی مورد نیاز و فروشنده ای که انتخاب می کنید بستگی دارد. برخی از سیستم های CRM دارای هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه هستند، در حالی که برخی دیگر هزینه یک بار مجوز را دریافت می کنند. هزینه های اضافی ممکن است شامل سفارشی سازی، آموزش و خدمات پشتیبانی باشد.

4. چگونه می توانم کارمندان خود را در مورد نحوه استفاده از نرم افزار CRM آموزش دهم؟

برای آموزش کارمندان در مورد نحوه استفاده از نرم افزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)، اسناد و منابع دقیق را در اختیار آنها قرار دهید، جلسات آموزشی عملی برگزار کنید و پشتیبانی و بازخورد مداوم ارائه دهید. همچنین تشویق و تشویق کارکنان به استفاده منظم از CRM مفید است.

علاوه بر آموزش اولیه، ارائه جلسات بازآموزی منظم برای اطمینان از به روز بودن کارمندان بسیار مهم است. این می تواند به ویژه در هنگام معرفی استخدام های جدید یا هنگام اجرای به روز رسانی های عمده در سیستم CRM مفید باشد. بازآموزی می تواند به حفظ سطح بالایی از مهارت و مشارکت در بین کارکنان کمک کند.

5. بهترین زمان برای پیاده سازی CRM چه زمانی است؟

برخی از شاخص هایی که نشان می دهد کسب و کار شما ممکن است به نرم افزار CRM نیاز داشته باشد عبارتند از:

  • داده های مشتری شما در چندین پلتفرم پراکنده است و دسترسی به آن در زمان مناسب را دشوار می کند
  • کارمندان شما کار کردن با یکدیگر و به اشتراک گذاری اطلاعات را دشوار می دانند
  • جزئیات مهم گم می شوند و منجر به ناکارآمدی در عملیات شما می شود
  • هیچ راهی برای ردیابی اثربخشی فعالیت های خود وجود ندارد


منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن