بهترین حبوبات پروتئین دار

پروتئین یکی از مهم ترین بخش های رژیم غذایی را تشکیل می دهد و در ورزش بدن سازی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که منجر به عضله سازی می شود و کمک می کند تا عضلات قوی تری داشته باشید به همین علت آشنایی با بهترین منابع پروتئین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بهترین منابع پروتئین

بهترین منابع پروتئین کدامند؟ گوشت گوساله و سینه مرغ عمده ترین منابع پروتئین را تشکیل می دهند، اما با توجه به اینکه مصرف بسیار زیاد گوشت با ایجاد مشکلات بسیاری در سلامت شخص و همچنین افزایش اوره خون همراه است، بد نیست تا مقداری هم پروتئین گیاهی را در وعده غذایی خود بگنجانید. در این میان حبوبات یکی از برترین منابع گیاهی پروتئین هستند که علاوه بر قیمت پایین تر، خاصیت سیر کنندگی بیشتری داشته و سلامت عمومی بدن را نیز تضمین می کنند.

کدام حبوبات پروتئین بالاتری دارند؟

انواع حبوبات از درصد بالایی پروتئین برخوردار هستند، اما در این میان لوبیا در صدر جدول قرار می گیرد. پروتئین لوبیا و بخصوص لوبیا چیتی به قدری بالاست که برخی از پزشکان توصیه می کنند آن را در طول هفته به میزان یک الی دو بار مصرف کنیم.

آن ها اعتقاد دارند که لوبیا بهترین حبوبات ممکن است که می تواند در برخی از افراد که پرهیز غذایی دارند جایگزین گوشت قرمز شود. سایر لوبیاها همانند لوبیای قرمز، لوبیای سفید و لوبیای چشم بلبلی نیز از درصد بالایی پروتئین برخوردار هستند، اما میزان پروتئین در لوبیا چیتی بیشتر است. نخود و عدس نیز در رتبه های بعد قرار می گیرند.

بهترین منابع پروتئین گیاهی

اگر گیاه خوار هستید و یا برای مدت محدود یا به صورت دائمی از مصرف گوشت محروم شده اید یا اینکه می خواهید در کنار گوشت از بهترین منابع پروتئین گیاهی نیز بهره ببرید، می توانید از مواد ذیل استفاده نمایید. مواردی که در ادامه بیان می کنیم به عنوان بهترین منابع پروتئین گیاهی شناخته می شوند:

  • عدس، نخود و لوبیا
  • شاهدانه
  • سویا، شیر سویا و دانه سویای نرسیده
  • نخود سبز
  • جو دوسر
  • توفو و تمپه
  • انواع مغزها، آجیل و کره بادام زمینی
  • کلم بروکلی، گل کلم، مارچوبه و سیب زمینی شیرین

اگر هم قادر به تهیه خوراکی های خاص هستید می توانید از منابع ذیل به عنوان مهمترین منابع پروتئین گیاهی بهره ببرید. این موارد عبارتند از:

  • آمانانت و کوینو
  • برنج وحشی
  • اسپیرولینا
  • سیتان
  • مخمرهای تغذیه ای
  • کنگر فرنگی

منبع : واحد پول ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

Comment
Name*
Mail*
Website*