بسیاری از تولیدکنندگان اولیه مواد غذایی سعی میکنند بخشی از محصولات خود را از طریق فروش مستقیم به مصرفکنندگان عرضه نمایند و اینچنین به روشهای دیگری داد و ستد نمایند. آنچه مدتها یک روش معمول برای محصولات کشاورزی بود حالا برای ماهی و سیفود نیز بیش از پیش رواج یافته است. این اصول بازاریابی برای هر دو طرف دارای مزیتهاییست؛ به این ترتیب که تولیدکنندگان قیمتهای بهتری پیشنهاد میکنند و مشتریان نیز محصول تازهتری به دست میآورند. فروشگاه برتر آنلاین اغذیه
ساعت حدود ۴ بعد از ظهر که ”قایقهای کوچک” به بندرگاه گیلوینک در ساحل اقیانوس اطلس فرانسه باز میگردند و صیادان بار ماهی و یا لابستر تازه خود را تخلیه میکنند، مردم محلی، ادارهکنندگان رستوارنها و توریستها زودتر در منطقه اطراف بارانداز مشتاقانه منتظر ایستادهاند. ماهی که فوراً به فروش نرسد را میتوان مدتی کوتاه در مغازههای بندر مثل ”la marée du jour” پیدا کرد که جمعیت مشتریان آنجا نیز منتظرند. در فاصله سه ساعت و نیم با اتومبیل به سوی شمال غرب در منطقه کنکل غرفههای رنگارنگی در کنار ساحل شهر برپا شده است. در این نقطه مزرعهداران محلی اویستر محصولات خاص خود را عرضه میکنند. یافتن صدف تازهتر و ارزانتر از محصولات ”creuses de Cancale” در جای دیگر دشوار است. در امتداد ساحل دریای بالتیک در آلمان نیز فروش ماهی تازه از قایقهای صید رواج دارد. هر کسی که بخواهد روغنماهی یا هرینگ تازه صید شده را از صیادان در بندر ویسمار بخرد باید سحرخیز باشد. صیادان در این شهر معمولاً صید روز خود را حدود زمان صبحانه تخلیه میکنند. بسیاری از تولیدکنندگان آلمانی ماهی خود را مستقیما به مشتریان میفروشند. وجود این کانال فروش به لحاظ دیدگاه اقتصادی در عمل گریزناپذیر است. تقریبا تمام تولیدکنندگان محصولات خود را در فروشگاههای سر مزرعه یا بازارهای هفتگی هم به صورت تازه و هم فرآوری شده- عمدتا دودی گرم- عرضه میکنند. برخی از مزرعهداران قزلآلا حتی خودشان دارای دکههای فروش خوراک یا رستورانهای ماهی هستند. فروش مستقیم نسبت به عرضه به عمدهفروش و خردهفروش، سود بیشتری به همراه دارد. آنها حتی به شرکتهای کوچکتر محصول با حجم کم عرضه میکنند تا در این بیزنس باقی بمانند.
راههای مختلفی برای فروش مستقیم وجود دارد: میتوان ماهی تازه را از قایق ماهیگیری، از یک غرقه در بندر، از فروشگاه سر مزرعه در کنار استخر ماهی و یا بازارهای هفتگی که بسیاری از تولیدکنندگان محلی محصول خود را میفروشند، عرضه نمود. برخی از تولیدکنندگان ماهی و سیفود را در اینترنت عرضه میکنند. تمام این نوع فروشهای مستقیم همگی بخشی از خردهفروشی بوده و بسیار مورد علاقه مصرفکنندگان قرار دارد. حتی مصرفکنندگان سوپرمارکتها که نیازهای غذایی یک هفته خود را به روش “خرید در یک توقف” و با صرفه جویی در زمان انجام میدهند نیز با خوشحالی به این شیوه خرید میکنند. خرید مستقیم ماهی از تولیدکننده جذابیت خاص و حسی از اعتبار و سرگرمی به همراه دارد. کسانی که ماهی را از صیاد یا مزرعهدار میخرند میتوانند مطمئن باشند محصولی واقعا تازه به دست آورده و در عین حال از احساس رضایت بابت خرید محلی، خرید فصلی منصفانه و پایدار لذت ببرند. انگیزه دیگری که باعث این نوع خرید کردن میشود سود حاصل از قیمت است، زیرا خرید مستقیم از تولیدکننده معمولاً ارزانتر از کانتر سوپرمارکت است.