نمای عقب هماهنگی خوبی با نمای جلو دارد بهصورتی که در طراحی چراغهای عقب از خطوط موازی استفادهشده و سپر هم با شیب روبهداخل قرارگرفته است. از آنجایی هم که حدود ۶ سال از تولید آخرین زانتیا سپری شده، پیدا کردن نمونه های کم کارکرد که وضعیت خوبی داشته باشند کار بسیار دشواری خواهد بود؛ نمونه های با کارکرد بالا نیز به دلیل مستهلک شدن قطعات ریسک بالایی داشته و احتمال تحمیل هزینه های زیاد به خریدار جدید بسیار بیشتر می شود. در پژو پارس های جدید جز فضای داخل کابین و داشبورد و فرمان تغییر خاصی در موتور کامل پژو پارس صورت نپذیرفته است.البته درسالهای اخیر با اضافه شدن گیربکس های اتومات به محصولات ایرانخودرو این روزها پژو پارس در کلاسهای مختلفی عرضه می شود که تفاوت این کلاسها بیشتر مربوط به گیربکس دستی یا اتومات،فضای داخل کابین و آپشن های ایمنی مثل تعداد ایربگ ها یا دیسک های ترمز و نهایتا نوع رینگ چرخ و تمهیداتی از این قبیل می باشد اما در پژو پارس های تیوفایو و ای ال ایکس این تغییرات به صورت کلی و اساسی بوده است تا جایی که موتور به صورت کمپلت تعویض شده است و حجم آن از ۱۸۰۰ سی سی به ۱۶۰۰ سی سی کاهش پیدا کرده است .

این خودرو در ایران در سه تیپ superlux 1800، X2000 و SX2000 عرضه شد که به غیر از حجم موتور در برخی از آپشن ها از قبیل تعداد ایربگ، سنسورها و تجهیزات صوتی تفاوت داشتند. در این طرح با استفاده از روش مهندسی معکوس و لحاظ نمودن بعضی از تغییرات در … با گذشت ۶ سال از پایان تولید، هنوز این کهنسال فرانسوی طرفداران خاص خود را داشته و در محدوده قیمتی پایین تر از ۵۰ میلیون تومان خودرویی توان رقابت از لحاظ شتاب، سرعت و هندلینگ با آن را ندارد. یعنی تقریبا بیست و دو سال پیش! کاپوت کشیده با شیب رو به پایین همراه دو خط ملایم به اطراف جلوپنجره ختم میشود و شیبی هماهنگ با سپر دارد که نمایی کاردی شکل را در جلو نمایان میکند. زیر کاپوت سیتروئن زانتیا SX2000 یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 135 اسب بخار قدرت و 187 نیوتنمتر گشتاور را به کمک یک جعبه دنده 5 سرعته دستی راهی چرخهای جلو کند.

توان خروجی پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی زانتیا معادل ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. نسخه تویین توربو این موتور می تواند 300 اسب بخار قدرت تولید کند! ضمن اینکه زانتیا در نسخه ۶ سیلندر به تعداد اندکی در بازار ایران عرضه شد اما مشخص نشد که به چه دلیل، عرضه آن متوقف شد.سیتروئن زانتیا به دلیل جذابیت ظاهری در کنار تواناییهای فنی بالا توانست به یکی از موفقترین خودروهای تولید داخل تبدیل شود و با وجود قیمت نسبتا بالا، ۹ سال متوالی بر روی خط تولید باشد. سیتروئن زانتیا در تست تصادف یورو انکپ در سال ۱۹۹۷ (نسخه قبل از فیس لیفت) موفق به کسب ۱.۵ ستاره ایمنی (از پنج ستاره) شده که به هیچ وجه راضی کننده نیست. یکی از نقاط قوت زانتیا بدون شک طیف وسیعی از موتورهای گوناگون در سرزمین مادری بود که البته در ایران فقط با نمونه های ۱.۸ و ۲ لیتری بنزینی ارایه شد.

مسلما لذت گروه دوم همانند گروه اول نخواهد بود؛ چرا که گروه نخست در جوانی خود با خودرویی دست اول، خوش استیل، شاخص و بدون ایرادات آن چنانی خاطرات شیرین را رقم زده اند. این حرف که پارس موتور زانتیا بین مردم جا افتاده یا مثلا این موتور مال پارس نیست و از این قبیل حرف ها کاملا اشتباه و احمقانست و بدون تحقیق. در این بخش زانتیا با دارا بودن شیشه های برقی در هر چهار در، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، برف پاک کن های هوشمند، سوییچ کنترل ایربگ سرنشین، کلید ضد سرقت با سیستم الکترونیکی، دکمه های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، دماسنج، سیستم کنترل تبخیرات سوخت، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده، سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه، قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو، چراغ های مه شکن در جلو و برخی امکانات دیگر، نه تنها چیزی از رقبا کم ندارد بلکه در مواردی بهتر از آنها نیز ظاهر می شود.. معمولا خودروهایی که در ایتالیا طراحی می شوند، دارای استیل و تناسب خوبی بوده و ظاهری ماندگار دارند؛ این اصل تا حدود زیادی در مورد زانتیا نیز صادق است، چرا که از هر زاویه ای به آن نگاه کنید زیبایی را در قالبی ساده خواهید دید.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد موتور زانتیا لطفا از صفحه ما بخواهید.